Kan du kommunicera kärlek? – Kärleksbloggen del 4

Jag tror inte jag är ensam om att bli berörd av alla kärleksfulla möten och känslomässiga avsked som man ser på tågstationer och flygplatser. Är det så att vi behöver resa bort för att känna längtan och förstå vad vi betyder för varandra. Tänk om vi inte har någon som blir glad när vi kommer hem? Om ingen har oss överst på sin VIP-lista.

Livets förgänglighet

Alla kommer förr eller senare få uppleva hur det känns när någon väldigt viktig person i vårt liv lämnar eller tas ifrån oss. Att förstå livets förgänglighet kan hjälpa oss att inte ta varandra för givet utan förstå att vi har varandra till låns. Hur kan vi vårda våra viktiga relationer?

Närvaro, vänlighet och en öppen, bra kommunikation som skapar förståelse är bra grundingredienser för en genuin kontakt mellan människor. Hur kan vi träna upp oss i den ädla konsten så det blir lite lättare att leva tillsammans? Mindfulness är en praktik och ett förhållningssätt som hjälper oss.

Mindfulness innebär att jag riktar min uppmärksamhet på ett speciellt sätt, med avsikt, i nuet, ickevärderande och med kärleksfullhet och vänlighet för att kunna göra etiska val som skapar mindre lidande för mig själv och andra.

Fem etiska förhållningsregler

Här nedan kan du ta del av fem etiska förhållningsregler som är hämtade från ett traditionellt buddhistiskt träningsprogram i mindfulness:

  • Den första delen av träningsprogrammet i mindfulness handlar om att skydda liv och minska våld i familjen och i samhället.
  • Den andra delen är att praktisera social rättvisa, generositet, inte stjäla och inte utnyttja andra levande varelser.
  • Det tredje är praxis av ansvarigt sexuellt beteende för att skydda individer, par, familjer och barn.
  • Den fjärde är övning i djupt lyssnande och kärleksfullt tal för att återställa och vidmakthålla god kommunikation som förenar oss människor.
  • Den femte handlar om medveten, hållbar konsumtion, för att hjälpa oss att avstå från det som inte är bra för oss, för samhället och miljön.

Den fjärde delen handlar alltså om god kommunikation. Att kommunicera på ett sätt som skapar genuin kontakt och hållbara relationer kan behöva läras in och tränas upp. Hur kan träning i mindfulness hjälpa oss?

Din träning i mindfulness gör att du blir mer medveten om vad som pågår inombords i stunden. Det är en färdighet som hjälper dig att reglera känslor och slappna av. Har du övat upp den färdigheten så räcker det ofta med att följa andetagen medvetet och förankra din uppmärksamhet i kroppen. Kroppen mjuknar, du blir lugn och sinnet stillas.

Mindfulness innebär att vara villig att möta verkligheten som den är – en stilla acceptans av både det som pågår i det inre och det yttre.  Låt det som väcks i dig få komma, acceptera att du känner som du gör och låt känslorna klinga av, låt det passera.

När du övar mindfulness övar du dig i tillit. Tillit till att inte veta, vara i osäkerhet, släppa taget och vila i stunden, det förgängliga nuet. När du är förankrad i dig själv så kan du rikta din uppmärksamhet på den andra och lyssna djupt. Medveten närvaro leder till medvetenhet i tal och handling – du blir mindre reaktiv och kan göra ett mer etiskt val hur du vill agera och som minskar lidandet hos dig själv och andra. Grunden är att tala sanning, inte överdriva och vara konsekvent. Allt för att inte dra egen fördel på andras bekostnad, manipulera eller intrigera. Du bör kommunicera på ett sätt som inte skadar andra utan istället försöka bidra till välbefinnande, harmoni och fred. För att bemästra den här konsten behöver du träna upp ditt sinne och ha en intention om att vilja lindra lidande hos dig själv och andra.

Nedan är en mer konkreta tillvägagångssätt som ni kan använda på arbetsplatsen, hemma i familjen eller med vänner och som påminner om trädgårdsskötsel. Ni behöver hjälpas åt att vattna blommorna och rensa bort ogräset för att det ska växa!

Visa uppskattning.

Jag uppskattade verkligen att du tog dig tid att lyssna på mig igår. Jag blev så stärkt av det. Du är verkligen en god lyssnare och betyder så mycket för mig.
Börja med att dagligdags visa uppskattning för den andra personen och se vad det kan komma att göra skillnad. Vi kan nämna specifika exempel då vad den andra sa eller gjorde som vi verkligen uppskattar. Vi riktar vår uppmärksamhet på den andras goda kvalitéer och styrkor och bidrar därmed till att stärka dessa sidor. Bara att ösa på med uppskattning och beröm alltså! Vattna på, så växer vi!

Be om ursäkt.

Jag ångrar att jag inte stannade kvar och lyssnade på ditt föredrag. Det måste ha känts snopet när jag bara gick. Jag var stressad och obetänksam. Jag ber om ursäkt. När vi praktiserar mindfulness så blir det lättare att se våra egna brister och be om ursäkt. Vi är alla fullkomligt ofullkomliga och nu var det jag som gjorde ett misstag. 

Berätta när du känner dig sårad.

Du vet hur mycket jag älskar dig, du är så bra för mig på alla sätt och vis. Jag uppskattade verkligen ditt lugn igår när jag var så upprörd. Det var ändå en sak som du sa igår som gjorde mig ledsen. Jag har försökt att ta hand om mina känslor efteråt men jag inser att jag behöver din hjälp för att förstå och kunna släppa det. Är det OK för dig att vi talar om det? När passar det dig, nu eller senare?

Här börjar man alltså med att först ta upp en eller ett par av den andras goda sidor, vattna blommorna! Därefter ta upp vad den andra sagt, gjort eller inte gjort som gör att du känner dig sårad. Berätta om dina känslor och uttryck dina behov från en lugn plats inom dig. Viktigast av allt, gå inte i fällan och börja anklaga, generalisera eller ställa krav. För att du ska kunna göra detta så att det gynnar er relation så behöver du först ta hand om dina egna känslor, bli lugn och stabil till kropp och sinne. Det kanske behöver gå lite tid innan du känner dig redo, men vänta inte för länge. Ogräs som inte dras upp tar näring från blommorna.

Vill du skapa genuin kontakt så kan du också vid tillfälle behöva berätta om dina svårigheter som du bär med dig genom livet. Din historia, din livsberättelse, din sårbarhet. Som finns där djupt inom dig men som kan komma upp till ytan ibland och påverkar dina nuvarande relationer.  När vi lär känna varandra på djupet så ökar också förståelsen för varandra – då kan vi lättare stötta varandra och utvecklas tillsammans i kärlek. Så kan vi vårda våra viktiga relationer!

Intresserad av att träna och lära dig mer om mindfulness?

Anmäl dig till en onlinekurs som utgår från träningsprogrammet Här&Nu. Kursen leds av Jenny Törnblom, en av våra erfarna kursledare.

https://www.mindfulnesscenter.se/webshop/e-kurser/haer-nu/

Här kan du ta del av e-kursen Mindfulness och medkänsla med sig själv och andra:

https://www.mindfulnesscenter.se/webshop/e-kurser/mindfulness-och-medkaensla-med-sig-sjaelv-och-andra/

Om du vill läsa mer från kärleksbloggen så kan du hitta det här:

http://mindfulnesscenterblogg.se/medkansla/har-du-tid-att-alska-karleksbloggen-del-1-2/

Läs gärna Thich Nhat Hanh´s bok The art of communicating

Med kärlek

Beatrice Blidner, Mindfulnesslärare på Mindfulnesscenter

/Beatrice Blidner
Mindfulnessinstruktör steg 2, leg. fysioterapeut och har grundutbildning i psykoterapi (PDT och ACT). Arbetar på heltid med att utbilda mindfulnessinstruktörer på Mindfulnesscenter. Föreläser och leder retreater i mindfulness och medkänsla med dr Ola Schenström i Sverige och på Kreta. 

Please follow and like us:
0

Gillar du denna blogg - Sprid gärna vidare!