Har du tid att älska? Kärleksbloggen del 1

Jag ska blogga om kärlek och börjar med att ge dig fem viktiga steg att följa för att hålla din kärleksrelation vid liv, lite längre ner finner du hur man gör mer konkret och rätt enkelt:

  1. Kärlek är att finnas där, att ha förmågan till full närvaro
  2. Att visa uppskattning och bekräfta den andras närvaro
  3. Att visa medkänsla när den andra har det svårt
  4. Att våga visa sin sårbarhet och be om hjälp när vi själva lider
  5. Att ta ansvar för att hantera sina egna känslor effektivt och en vilja att utvecklas som människa.

Att leva i en kärleksrelation innebär att vi finner glädje av att vara tillsammans och att vi kommer överens om att gemensamt odla vår kärlek till varandra. Det viktiga är att handla kärleksfullt, visa uppskattning och acceptera varandras olikheter. Förståelse för varandras behov och känslor är kärlekens innersta väsen och kan du inte förstå kan du inte älska. Vad krävs det då för att verkligen förstå en annan människa? Det kräver tid. Vi behöver dessutom lära oss att hantera våra känslor effektivt så att vi kan mötas i en ömsesidig kontakt även när det är svårt i relationen. Det är så mycket lättare att mötas i det som är svårt om vi kan ha förmågan till medkänsla med oss själva och den andra när vi lider. Vi riskerar vår kärleksrelation om vi vänder oss bort från varandra när det gör ont.

Nu tillbaka till frågan: Har du tid att älska?

Det finns bara en plats och en tidpunkt då kärlek är tillgängligt, och det är Här och Nu.

För att kunna älska på riktigt måste vi förstå varandra på djupet och för att kunna förstå behöver vi vara där för varandra med vår kärleksfulla uppmärksamhet. För att kunna känna och visa medglädje när din älskade har framgång i livet och medkänsla när din älskade har det svårt.

I äkta kärlek finner båda glädje av att vara tillsammans. Finns det ingen glädje finns det inte äkta kärlek. Om ni gör varandra illa så är det helt enkelt inte kärlek. I en kärleksrelation känner sig båda fria, fria att utvecklas och att växa som människa. Känner man sig ofri i sin relation är det inte sann kärlek.  Att älska är en vilja och en förmåga att få den andra att känna sig fri, både till det yttre och på ett djupare plan.

Närvaro och förståelse utgör själva grogrunden när vi odlar en kärleksrelation men för att vara till hjälp för vår älskade behöver vi själva känna lite lugn, lite glädje, lite medkänsla. Det är det som mindfulness kan ge oss. Kan du praktisera mindfulness regelbundet, kan du omvandla smärtan inom dig, återfå din livsglädje och renodla den medkänsla som gör att du kan hjälpa den du älskar. Du kan träna upp din förmåga att hantera dina rädslor för avvisande, sorgen efter förluster och ilskan över tidigare svek. Du kan förlåta både dig själv och din partner och öva dig på att öppna dig fullt. Ni stärker er kärleksrelation om ni accepterar obehag som en oundviklig del av att vara människa.

Att vara närvarande inför det som är vackert och läkande – det bör vi ägna oss åt varje dag. Förutom meditationsträning i mindfulness och medkänsla så finns det enkla tekniker att praktisera i vardagen för att er kärlek ska växa sig stark. Prova gärna dessa fem steg med din partner, redan idag:

  1. Säg följande fras och säg det med full närvaro i din kropp och med ett öppet hjärta så ska du se vilken påverkan det har: ”Älskling, jag finns här helt och hållet för dig”.
  2. Öva dig på att göra vad som krävs för att bekräfta din partners närvaro flera gånger om dagen: ” Älskling, jag är så glad över att du finns här hos mig”. Och för att det inte bara ska bli ord behöver du vara fullt närvarande, till både kropp och sinne.
  3. Din närvaro är extra värdefull när din älskade har det svårt: ”Min älskade, jag förstår att du lider, därför finns jag här för dig”. Försök vara verkligt närvarande, både inför dig själv och inför dem du håller av. Var även uppmärksam på alla andra du möter och försök vara extra närvarande om någon av dem lider, det kan komma att betyda så mycket! På så vis kan du hela tiden visa din kärlek, inte bara i en kärleksrelation.
  4. Om du menar allvar med din kärlek måste du våga visa din sårbarhet – du måste öppna dig och visa tillit till din älskade när du har det svårt: ”Älskling, jag lider, hjälp mig är du snäll”. Det rör sig alltså om något mycket enkelt men som kan vara väldigt svårt att göra.
  5. I det sista steget tränar vi mindfulness och övar på att möta våra egna svåra känslor med medkänsla. I det här steget övar vi också jämnmod och lär oss handskas med och acceptera de jobbiga tankar och känslor som ofrånkomligen uppstår i en relation. När vi ger oss utrymme att möta detta obehag så är det som att luckra upp jorden för att det ska växa kärlek. Du kan ta hjälp av akronymen SOAS: Stanna upp och ta några medvetna andetag och rikta uppmärksamheten inåt. Observera; vilka tankar har jag? Vad känner jag och hur känns det i kroppen? Vilka behov är inte mötta just nu? I nästa steg Acceptera att det är som det är just nu och sen göra det vi behöver göra för att helas och nå glädje: Släppa taget och låta det passera eller Svara an, säga ifrån eller ta tag i saker som är viktiga. Då blir det också lättare att säga förlåt när vi gjort misstag: ”Älskling, jag är ledsen över att jag gjorde dig besviken, jag vill inget hellre än att du ska må bra och vara lycklig”.

När vi möts i vardagen är det så lätt att stress och trötthet får oss att känna oss otillräckliga och då känner vi oss lätt hotade och vi går till försvar. Vi blir ilskna och dömande, både mot oss själva och vår partner. Ibland räcker det med att stanna upp och bli ett med sina andetag. Varje inandning blir som att öppna upp lite runt hjärtat, i känslocentrum, som att vi får möta det vi bär på i bröstet. Vi behöver inte analysera eller tolka det, inget som ska fixas eller rättas till, bara det att möta det, acceptera att det finns där och se lite nyfiket och ickevärderande på det vi känner. Allt det här är både enkelt och svårt på samma gång.

Sträva inte efter det omöjliga, att få den perfekta partnern eller det perfekta förhållandet. Det är en utopi att en enda person ska kunna göra dig hel och tillfredsställa alla dina behov. Eller att du ska bli den mest perfekta. Att vara människa innebär att vara ofullkomlig och ingen av oss har skrivit på ett avtal om att vi i vår kärleksrelation inte får göra några misstag. Vi lär oss av våra misstag men det tar lite olika tid för oss att dra dessa lärdomar.

Här kan du ta del av e-kursen Mindfulness och medkänsla med sig själv och andra: https://www.mindfulnesscenter.se/webshop/e-kurser/mindfulness-och-medkaensla-med-sig-sjaelv-och-andra/

Här kan du som är 15 – 25 år träna mindfulness och medkänsla: https://www.mindfulnesscenter.se/webshop/e-kurser/mindfulness-och-medkaensla-foer-stressade-ungdomar-15-25-aar/

Läs gärna Thich Nhat Hanh´s bok Finn kärlek med mindfulness.

Med kärlek

Beatrice Blidner, Mindfulnesscenter, Mindfulnesslärare och Fysioterapeut

Please follow and like us:
0
Google+
http://mindfulnesscenterblogg.se/medkansla/har-du-tid-att-alska-karleksbloggen-del-1-2">
RSS
Follow by Email
Twitter
LinkedIn
Facebook
Facebook